Sunday, 26 May 2013

Set IQ, Kesihatan Dan Kenali Jenis Kecerdasan Anak Anda


Set IQ dan Kesihatan Kanak-kanak


CHI

PELABURAN UNTUK ANAK ANDA.....

Di entry sebelum ni saya telah memilih Meal Shakes sebagai jalan penyelesaian bagi masalah anak-anak yang picky eater atau tiada selera makan. Kali ini saya ingin kupas berkenaan bagaimana caranya untuk meningkatkan kecerdasan IQ dan memelihara kesihatan anak anda.

Jom saya perkenalkan dulu fungsi Set IQ dan Kesihatan Kanak-kanak ni:


1-Mealshake-French vanilla(544g)
~Meal Shake~Sesuai utk anak2 yg picky eater, sembelit, ekzema dan sering sakit.-Meal Shakes merupakan makanan segera yang rendah lemak dan rendah-glycemic.-pemakanan yang lengkap dgn multivitamin- Rasanya juga enak serta boleh dibancuh dengan mana-mana hidangan atau snek lain.- Ia mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan dan jika dihidang seperti yang disarankan ia kaya dengan sumber kalsium dan protein yang amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat. Pilihan protein soya terbaik anda.
2-Omega guard(90 capsules)
~ OMEGA GUARD ~
-Penting untuk perkembangan fungsi otak & keupayaan retina(mengoptimakan penglihatan untuk proses berfikir dan melihat)
- Menapis segala virus dan bacteria drp badan
-Untuk sistem imun badan,membaikpulih sel, sistem percernaan dan mengawal suhu badan
-Minyak ikan terbaik dunia yang menggunakan penyulingan molekul 3 peringkat yang sangat eksklusif di bawah suhu rendah yang terjaga.
- Proses ini menumpukan kepada penghasilan asid lemak Omega-3 yang asli dan menghilangkan pencemaran termasuk logam berat, merkuri, kadmium.
Namun, kenapa kita masih perlu ambil fish oil dalam bentuk kapsul?

  •  Ikan2 laut mengandungi merkuri yang tinggi disebabkan oleh pencemaran. Jadi ia memberikan kesan yang tidak baik kepada kesihatan.
  • Kita memasak ikan dalam suhu tinggi yang boleh merosakkan khasiat minyak ikan itu sendiri.

3-Chewable vitamin C 100MG(90 tablets)
~CHEWABLE VITAMIN C-
-Menguatkan Fungsi Imunisasi
-Tubuh badan anda boleh melakukan banyak perkara, tetapi ia tidak boleh membuat atau menyimpan vitamin C.
-Membantu mengekalkan pertahanan semulajadi tubuh badan
-Membantu anda menjaga kesihatan gigi dan gusi serta struktur tulang. Ia sangat penting bagi gigi yang kuat dan gusi yang sihat
-Meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging
-Untuk kesihatan tulang, gigi, gusi serta juga struktur am tubuh badan.
4-Vitalea for Children(Chewable)(65 tablets)
~VITALEA FOR CHILDREN
~Merupakan vitamin yang baik untuk kanak-kanak
-Menyediakan 19 vitamin dan mineral penting
-Sumber kalsium untuk pembinaan tulang-Baik untuk kesihatan
-Sumber harian tambahan bagi vitamin B.
5-Nutriferon
~NUTRIFERON
-Meningkatkan sistem imun
-Melawan kanser dan tumor
-Melindungi dari influenza
-Meringankan stres dan kelesuan



Setiap ibubapa suka dan gembira tak kurang juga wujud rasa bangga sekiranya melihat prestasi anak yang sihat, lebih bijak, cerdas & petah bercakap daripada kanak-kanak seusia dengannya, tetapi adakah semua kanak-kanak itu mempunyai tahap kesihatan dan kecerdasan IQ yang sama? Bagaimana pula untuk meransang kedua-dua faktor ini?

Setiap kanak-kanak dilahirkan berbeza-beza dari segi rupa, karektor dan tahap kecerdasan IQ dan kesihatannya. Ini bergantung kepada genetik, tahap ransangan & pemakanan yang diterima ketika masih berada di alam rahim dan selepas kelahirannya. Bagi kita yang beragama Islam digalakkan membaca surah-surah:

Surah Al-Fatihah - untuk terang hati dan kuat ingatan.
Surah Maryam - untuk memudahkan ibu bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat.
Surah Luqman - untuk memperoleh anak cerdik akal dan cerdik jiwa.
Surah Yusuf - untuk memperoleh anak cantik rupa dan cantik akhlak.
Surah Hujurat - untuk memperbanyakkan susu ibu dan anak bersifat berhati-hati.
Surah Yassin - untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan yang mengajak kepada maksiat.
Surah At-Taubah - untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat.
Surah An Nahl - untuk melahirkan anak yang berdisplin.

Bagi saya, selain mengamalkan surah-surah di atas..suka saya membaca keseluruhan surah di dalam Quran untuk ketenangan jiwa, lebih-lebih lagi ketika hamil kita perlu banyak bersabar. Ketika hamil banyak perkara yang remeh akan mengundang kemarahan mungkin juga kerana pembawakan budak, keletihan, sensitif dan sebagainya. Dengan mengamalkan membaca Al-Quran, jiwa kita akan lebih tenang secara tak langsung dapat mengelakkan fikiran kita dari memikirkan perkara yang buruk.

Selain itu, dengan mengamalkan pengambilan supplemen juga amat membantu pertumbuhan janin yang sihat, cerdas dan pintar.



Apakah itu kecerdasan dan bagaimana untuk meransangnya? Dan apa pula kategorinya?

Kecerdasan merupakan sesuatu kebolehan menguasai sesuatu perkara dengan cepat, dan memahami perkara yang kompleks. Terdapat pelbagai jenis kecerdasan yang dimiliki oleh
seseorang seperti kecerdasan bahasa, muzik, pergerakan, visualisasi dan lain-lain. Setiap individu yang memiliki kecerdasan ini mempunyai ciri-ciri keistimewaan yang tertentu. Individu ini mempunyai kecenderungan untuk mengembangkan bakat atau kebolehan yang mereka perolehi sekiranya dilatih dan diasah dengan cara yang betul, Walau bagaimanapun, kecerdasan ini tidak akan menyerlah sekiranya ia tidak digilap atau dibiarkan mati tanpa tunjuk ajar yang seharusnya.

Di negara kita, individu yang memiliki sesuatu kecerdasan jarang ditemui dan diiktiraf kemampuan mereka kerana kita tidak didedahkan dengan ilmu mengenai ilmu pintar cerdas. Secara amnya, terdapat tujuh jenis kecerdasan yang mungkin dimiliki oleh seseorang. Individu yang memiliki kecerdasan sesuatu bidang akan menunjukkan kecemerlangan dalam bidang tersebut. Penghargaan boleh dilakukan bagi menggalakkan perkembangan individu tersebut.

Apa itu Kecerdasan?
Kalau dalam kamus, kecerdasan bermaksud kesempurnaan akal (untuk berfikir, mengerti, dan
lain-lain seperti kepandaian, kepintaran, kecerdikan). Ada pula melihat kecerdasan
sebagai komposit atau kombinasi ciri-ciri manusia termasuk keupayaan melihat hubungan
kompleks, iaitu ke semua proses yang melibatkan pemikiran abstrak, kebolehan menyelesaikan
masalah dan kebolehan mempelajari keupayaan yang baru. Ada yang mendefinisikan
kecerdasan sebagai akibat perkembangan dan hubungan antara corak genetik seseorang individu
dan peluang-peluang yang terdapat dalam persekitaranya.

Sebenarnya istilah ‘kecerdasan’ mula diperkenalkan oleh Sir Francis Galton dan beliau percaya bahawa kebolehan intelek seseorang adalah bersifat penurunan.

Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi kecerdasan seseorang individu iaitu faktor warisan iaitu kecerdasan dipengaruhi oleh hubungan genetik. Selain itu, faktor persekitaran seperti susunan kelahiran, kelas sosial, amalan pemakanan, pendidikan dan latihan dan cara pengasuhan ibu bapa turut mempengaruhi kecerdasan seseorang individu itu.



JENIS KECERDASAN PELBAGAI

Terdapat lapan jenis kecerdasan yang diperkenalkan oleh Howard Gardner dan ke semua
kecerdasan yang diperkenalkan ini boleh dilatih dan dirangsang terhadap seseorang individu
melalui pelbagai kaedah yang boleh dilaksanakan.

1- KECERDASAN KINESTETIK
Kebolehan yang dimiliki oleh seseorang dalam menggunakan sebahagian atau keseluruhan
anggota badan untuk berkomunikasi atau menyelesaikan masalah. Selain itu, kinestetik juga
merupakan kecekapan menginteprestasikan pergerakkan anggota atau tubuh. Antara kaedah
yang sesuai untuk memproses idea baru ialah menghubungkan idea tersebut dengan pengalaman
yang lepas yang berkaitan dengan pergerakkan badan. Contohnya, menulis sesuatu perkataan
di papan putih dengan menggunakan pen maker adalah langkah yang terbaik untuk memastikan
seseorang itu lebih mengingat perkataan tersebut berbanding dengan menggunakan kaedah
mengeja. Badan manusia bukan sejenis mesin, amat berbeza daripada objek tiruan di dunia ini. Ia adalah saluran deria rasa seseorang individu, perasaan peribadi dan cita-cita, dan tidak ketinggalan entiti di mana orang lain bertindak balas secara unik berdasarkan kualiti kemanusiaan mereka yang tersendiri.

Antara ciri-ciri kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan kinestetik adalah mereka yang
berminat dengan aktiviti sukan dan fizikal yang cergas. Kebanyakkan mereka juga mempunyai
kebolehan dalam menggunakan bahasa badan lebih suka kepada aktiviti tarian dan lakonan.
Kecerdasan kinestetik ini dapat dilatih dalam kalangan pelajar melalui aktiviti bersukan dan
aktiviti kesenian seperti latihan menari. Kecerdasan ini boleh dilatih kepada seseorang individu
daripada sejak kecil lagi. Selalunya kita dapat melihat perkembangan utama dan potensi kecerdasan ini dalam kegiatan vokasional seperti pelakon, buruh binaan, atlit, penari, guru tari, ahli terapi fizikal dan sebagainya.

2-KECERDASAN INTERPERSONAL
Kecerdasan Interpersonal adalah berkait dengan rapat dengan emosi. Kecerdasan ini adalah
berkaitan dengan kebolehan memahami perasaan, motivasi, tabiat serta hasrat orang lain.
Seterusnya, kecerdasan ini juga adalah kemahiran bertindak secara berkesan terhadap orang lain
secara praktikal seperti menggalakan murid-murid terlibat dalam sesuatu aktiviti. Kecerdasan interpersonal membantu kita bersosial dengan orang lain. Sebagai contoh, melibatkan murid-murid untuk melibatkan diri dalam program-program motivasi yang pengisiannya mempunyai slot yang memerlukan kerjasama berkumpulan. Aktiviti ini dapat meningkatkan kemahiran komunikasi dan hubungan sosial murid tersebut.

Kecerdasan interpersonal membantu kita bersosial dengan orang lain. Hubungan sosial mula wujud ketika peringkat awal zaman kanak-kanak, zaman persekolahan dan sehinggalah memasuki alam pekerjaan. Kecerdasan interpersonal dimiliki juga penting kerana kemahiran ini melambangkan keperibadian seseorang itu. Biasanya, seseorang yang mempunyai kecerdasan interpersonal yang kuat akan menjadi pemimpin dan pandai memberi nasihat. Oleh itu, mereka yang mempunyai kecerdasan yang kuat dalam interpersonal boleh dijadikan tempat rujukan dan pemberi nasihat.

Seseorang yang mempunyai kecerdasan interpersonal mempunyai keyakinan apabila bersuara,
mampu berdikari dan bijak dalam menyampaikan idea dan pendapat. Sebenarnya kecerdasan Interpersonal ini dapat dilatih melalui pergaulan antara individu yang berbeza umur, meminjamkan
mainan dan berkerjasama dalam membuat sesuatu permainan. Kebiasaanya kita hanya akan melihat perkembangan utama dan potensi kecerdasan ini di dalam situasi vokasional. Antara kerjaya yang melibatkan kecerdasan interpersonal adalah seperti guru, pakar terapi, ahli politik, pemimpin organisasi dan lain-lain.

3-KECERDASAN INTRAPERSONAL
Kecerdasan yang dimiliki oleh seseorang individu iaitu kebolehan seseorang mengenali diri
sendiri secara mendalam dan mempunyai tanggapan terhadap diri sendiri, mempunyai kesedaran
terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan, dorongan serta kemampuan untuk
mendisiplinkan diri dan jati diri. Kebolehan mengenali diri dari segi kekuatan, kelemahan, hasrat, kehendak termasuklah kemahiran yang menyebabkan seseorang itu mempunyai persamaan dan perbezaan dengan orang lain.

Kecerdasan intrapersonal yang dimiliki oleh seseorang individu dapat membantu individu tersebut menangani perasaan beradab sopan serta mengawal kemarahan dan kesedihan yang dihadapi dengan sebaiknya. Walaubagaimanapun, individu yang memiliki kecerdasan ini lebih suka bersendirian, suka kepada kesunyian dan suka bermonolog. Individu seperti ini juga sentiasa berwaspada dan berwawasan dalam melakukan sesuatu dan jika seseorang itu pelajar,
mereka lebih selesa belajar secara bersendirian dan suka termenung. Antara ciri-ciri pelajar yang
memiliki kecerdasan ini adalah seperti cenderung untuk mempamerkan kebolehan untuk
berdikari, lebih suka bersendirian untuk mengejar sesuatu matlamat, hobi atau sesuatu projek
serta mempunyai keperibadian yang tertutup.

Seterusnya, terdapat beberapa aktiviti yang boleh melatih kecerdasan interpersonal antaranya
ialah dengan menceritakan perasaan sendiri, keinginan, cita-cita, berkhayal dan mengarang
cerita. Antara kerjaya dan aktiviti yang melibatkan banyak kecerdasan intrapersonal adalah
seperti kaunselor kerohanian,ahli falsafah, juru meditasi, ahli psikologi dan lain-lain.

4-KECERDASAN LOGIK- MATEMATIK
Matematik adalah ilmu berkaitan kira-kira yang berkait dengan angka. Kecerdasan matematik
melibatkan individu yang pintar dalam penguasaan ilmu ini. Tahap perkembangan terawal sekarang yang kita panggil kecerdasan logika matematik ialah manipulasi dan permainan pelbagai jenis objek
konkrit dalam persekitaran fizikal dan keupayaan untuk mengenal pasti objek lazim dalam
gambar dan memilih objek tersebut keluar daripada gambar-gambar yang banyak mengandungi
objek lain yang tidak dikenali.

Individu yang memiliki kecerdasan ini adalah seseorang individu yang cemerlang dalam bidang matematik boleh bermain dengan angka dan tidak mudah keliru dengan masalah yang timbul dalam pengiraan matematik. Mereka juga sering memberi nilai, menghitung dan mencari penyelesaian secara tepat mengenai sesuatu perkara. Kebanyakan individu yang cemerlang dalam bidang matematik sering diberi perhatian oleh semua masyarakat dunia seperti Adiputra, Sufiah, Al- Khawarizmi, dan Einstein.

Individu ini mempunyai ingatan yang tinggi dan sering dikatakan mempunyai ruang simpanan memori yang luas untuk pelbagai topik serta mampu mengingati semula dengan cepat. Kemahiran yang dominan dibahagian kiri otak membolehkan individu tersebut dapat berfikir secara konseptual
dan abstrak. Individu yang mempunyai berkeupayaan menyelesaikan masalah matematik kerana
mereka mampu atau berkeupayaan untuk menaakul secara deduktif. Individu ini lebih berminat
untuk melibatkan diri dalam permainan yang membolehkan mereka berfikir dengan aktif seperti
puzzle, penyelesaian masalah, catur, teka-teki dan pencarian formula baru. Kebanyakan individu
yang memiliki kecerdasan matematik ini cemerlang dalam bidang sains, ahli fizik, kejuruteraan
dan menjadi ahli matematik.

5-KECERDASAN VERBAL-LINGUISTIK
Kecerdasan verbal-linguistik merujuk kepada keupayaan dan kebolehan yang berkait dengan
penguasaan bahasa, kesusasteraan, pertuturan dan kemahiran menggunakan bahasa yang
kompleks.

Menurut Kamus Dewan Edisi ke-4, verbal bermaksud lisan atau kata-kata, manakala
linguistik mempunyai dua makna iaitu kajian saintifik tentang bahasa atau sesuatu yang
berkaitan dengan bahasa. Seseorang yang mempunyai kecerdasan dalam bidang verballinguistik ini mampu memberi makna, mentafsir, mendalami sesuatu perkara yang tersirat di
dalam bahasa.

Seseorang yang mempunyai kecerdasan verbal-linguistik mampu memahami, bertutur, menulis pelbagai jenis bahasa dan mampu menguasai bahasa aisng dengan baik dan fasih. Selain itu, seseorang yang memiliki kecerdasan verbal-linguistik terdiri daripada golongan yang cemerlang pada peringkat persekolahan dalam bidang bahasa. Individu sering melibatkan diri dalam pertandingan berkaitan bahasa dan menonjolkan diri apabila bersuara. Mereka mempunyai kelebihan dalam berbahasa dan sensitif xkepada sesuatu perkara serta meminati ilmu falsafah dan isu-isu sosial.
Seterusnya, individu yang mempunyai kecerdasan linguistik kerap membaca serta mempunyai keinginan yang tinggi dalam pengetahuan am. Mereka juga suka membaca bacaan yang meluas dalam pelbagai subjek serta membaca dengan pantas. Selain itu, mereka mempunyai tatabahasa yang tinggi dan menggunakan tatabahasa yang baru dan unik.

Individu dengan kecerdasan ini sering menjadi peguam, ahli bahasa, ahli puisi, penulis atau ahli pidato yang sangat cemerlang. Tokoh bahasa yang cemerlang di negara kita adalah Tan Sri A. Samad Said, Osman Awang dan Za’ba.

6-KECERDASAN VISUAL-RUANG
Visual atau ruang adalah kecerdasan yang membolehkan seseorang individu melihat sesuatu
secara jauh dan mendalam. Individu yang mempunyai kecerdasan visual-ruang ini memiliki
keupayaan imaginasi yang tinggi dan mampu mencipta sesuatu yang kreatif atau baru serta sukar
untuk difikirkan oleh orang lain. Mereka mampu untuk membayangkan sesuatu samada baik atau
buruk dan boleh mencipta cerita yang baik serta boleh menyatakan segala kebimbangannya
dengan jelas dan yakin. Selain itu, mereka ini juga mampu membuat andaian atau hipotesis
mengenai pelbagai perkara seperti tafsiran mengenai alam. Individu ini sering memberi
pandangan mengenai dunia, alam semesta dan persekitaran.

Golongan ini sering memberi persepsi yang unik dan berbeza terhadap sesuatu perkara. Seringkali, apa yang dilihat oleh mereka, berbeza dari pandangan individu normal seperti kita. Mereka juga mempunyai kebolehan mengubah persepsi dan pandangan orang lain terhadap sesuatu perkara. Individu yang memiliki kecerdasan ini amat peka akan terhadap warna, garisan, bentuk, corak dan ruang yang terdapat disekeliling mereka.

Di samping itu, individu yang memiliki kecerdasan ini juga mempunyai keupayaan untuk berfikir secara tiga dimensi dalam bentuk gambaran dan bayangan serta amat berminat dalam penghasilan peta minda, carta, lukisan dan sebagainya. Kebolehan pelajar untuk menghubungkan konsep yang dipelajari dengan menggunakan peta minda, graf dan bentuk grafik yang lain memudahkan seseorang pelajar itu belajar mengenalpasti dan menghubungkait konsep. Kerjaya yang sesuai kepada individu yang memiliki kecerdasan ruang visual adalah seperti pembuat peta, pereka hiasan dalaman, arkitek, pereka landskap, juruseni dan sebagainya. Biasanya kita dapat melihat perkembangan utama dan potensi kecerdasan ini dalam kegiatan vokasional.

7-KECERDASAN NATURALIS
Kecerdasan naturalis melibatkan alam dan kepintaran yang berkaitan tentang keseluruhan alam.
Individu yang mempunyai kecerdasan ini adalah seorang yang sangat prihatin terhadap alam,
mempunyai sikap penyayang yang sangat tinggi. Selain itu, mereka juga mempunyai sikap ingin
tahu yang tinggi dan rasa empati terhadap semua benda hidup. Seseorang yang mempunyai
kecerdasan ini mampu membina sesuatu sistem baru, menjana idea yang berkait dan pandangan
yang jauh ke hadapan. Mereka juga mempunyai kebolehan dalam mengaitkan sesuatu perkara
mengikut urutan, membina klasifikasi atau kelas, menjelaskan dan menggabungkan konsep yang
diketahui. Individu yang memiliki kecerdasan ini sangat selesa apabila berada bersama alam
yang terbuka seperti pantai, hutan dan sebagainya atau mereka juga dikenali sebagai pencinta
alam. Mereka mudah terasa, sensitif atau peka apabila sesuatu isu yang berkaitan dengan alam
sekitar wujud.

Keberkesanan pembelajaran individu yang mempunyai kecerdasan ini dapat diwujudkan
melalui aktiviti pembelajaran di luar bilik darjah seperti membuat lawatan dan sebagainya.
Melalui penyiasatan praktikal seperti mengalami sendiri hasil pengetahuan tentang semuladi
melalui pelbagai jenis eksperimen. Antara aktiviti yang boleh merangsang kecerdasan ini dalam
kalangan para pelajar ialah seperti berkebun, memelihara binatang, memelihara tanaman dan
aktivi mendaki gunung. Antara kerjaya yang memerlukan kecerdasan jenis ini adalah seperti ahli
geologi, ahli biologi, pendaki gunung, petani, ahli botani dan kerjaya lain yang melibatkan sains.
Secara amnya, seseorang yang mempunyai kecerdasan naturalis ini hampir sama seperti pemikir
dan ahli-ahli falsafah yang telah Berjaya. Antara tokoh pemikir yang mempunyai kecerdasan ini
adalah Imam Al-Ghazali. Beliau merupakan seorang ilmuan Islam yang memiliki kecerdasan
naturalis, interpersonal, verbal-linguistik dan merupakan seorang tokoh yang amat berjaya dalam
kehidupan beliau.

8-KECERDASAN MUZIK
Muzik adalah gabungan atau kombinasi bunyi yang boleh menenangkan fikiran dan
mengurangkan stress. Menurut Kamus Dewan Edisi ketiga, muzik adalah gubahan bunyi yang
menghasilkan bentuk dan irama yang indah dan menyenangkan atau bunyi-bunyian. Kecerdasan
dalam bidang muzik melibatkan kepakaran dalam prestasi, komposisi, dan apresiasi terhadap
pola-pola muzik. Ini termasuk keupayaan untuk mengenali dan menyusun bola muzik, nada, dan
irama. Kecerdasan muzikal berjalan di struktur yang hampir sejajar dengan kecerdasan linguistik. Individu yang mempunyai kecerdasan ini mampu mendengar bunyi yang dihasilkan dan membezakan setiap note muzik yang didengari. Selain itu, mereka juga prihatin dan mempunyai suatu perasaan yang sukar digambarkan apabila mendengar bunyibunyi alam seperti jatuhan air terjun, aliran sungai, deruan ombak laut, kicauan burung deruan angin dan titisan hujan. Setiap bunyi yang dihasilkan adalah berbeza dan memberi perasaan yang berbeza apabila didengari. Individu yang mempunyai kecerdasan dalam bidang muzik sensitif kepada irama, pitch, melodi, nada suara, Kebolehan menilai setiap bunyi yang didengari menjadi satu anugerah apabila mereka mampu membawa genre muzik yang baru ke dalam industri hiburan tanah air.

Peranan muzik adalah luas kerana selain menghiburkan muzik juga digunakan sebagai
terapi kepada golongan bermasalah seperti gangguan mental, ADHD, autism, dan pelbagai
penyakit kronik melaui melodi dan irama yang didendangkan. Individu yang mempunyai
kecerdasan muzik ini mampu menghasilkan muzik yang baru, segar dan sedap didengar.
Kecerdasan ini boleh dirangsang terutamanya dalam kalangan kanak-kanak iaitu dengan
mempedengarkan muzik, bermain alat muzik, bernyanyi dan sebagainya manakala bayi dalam
kandungan juga dapat dirangsang dengan memperdengarkan muzik. Seseorang individu yang
mempunyai kecerdasan dalam bidang muzik sering berjaya menjadi selebriti yang terkenal
sebagai penyanyi, penggubah lagu, komposer, penulis lirik dan pengarah teater yang cemerlang.
Terdapat juga koreografer dan penari yang memiliki kecerdasan dalam bidang muzik.

9-KECERDASAN EKSISTENSIALIS
Kecerdasan eksitensialisis ini merupakan aliran falsafah yang fahamannya berpusat kepada kejadian dan kewujudan manusia, erti kehidupan, kematian dan juga realiti yang dihadapi oleh manusia dalam kehidupannya. Kebayakkan individu yang memiliki kecerdasan ini sering menimbulkan persolan yang berkaitan dengan nilai-nilai hasil pemerhatiannya terhadap persekitaranya. Persoalan yang ditimbulkan oleh mereka kadang kala tidak dapat ditimbulkan oleh individu biasa dan sukar untuk diterima. Individu seperti ini juga gemar dengan pembelajaran yang bermakna, membuat sintesis idea, perkaitan dengan kurikulum, sastera dan budaya. Individu yang memiliki kecerdasan ini memerlukan pengajaran melalui kaedah pengajaran terhadap kajian alam dan mengaitkan bahan dengan tema. Antara tokoh yang dikaitkan dengan kecerdasan ini adalah seperti Plato, Socrates dan Einstein.

Ok..dengan penjelasan yang panjang lebar di atas, saya harap anda semua dah dapat menilai dan meneka di mana dan kategori mana kecerdasan anak kita. Di bawah ini pula tahap perkembangan biasa anak dari 0-72 bulan.


Usia 0-3 bulan:
Mengangkat kepala setinggi 45 darjah
Menggerakkan kepala dari kiri/kanan ke tengah
Melihat dan menatap wajah Ayah Ibu
Mengoceh spontan atau bereaksi dengan mengoceh
Suka tertawa keras
Bereaksi terkejut terhadap suara keras
Membalas tersenyum ketika diajak bicara / tersenyum
Mengenal Ibu dengan penglihatan, ciuman, pendengaran, dan komunikasi

Usia 3-6 bulan:
Meniarap, terlungkup atau telentang
Mengangkat kepala setinggi 90 darjah
Mempertahankan posisi kepala tetap tegak dan stabil
Menggenggam pensil
Meraih benda yang ada dalam jangkauannya
Memegang tangannya sendiri
Berusaha memperluas pandangan
Mengarahkan matanya pada benda2 kecil
Mengeluarkan suara gembira bernada tinggi
Tersenyum ketika melihat mainan / gambar yang menarik saat bermain sendiri

Usia 6-9 bulan:
Duduk sendiri (dalam sikap duduk bersila)
Belajar berdiri, kedua kakinya menyangga sebagian berat badan
Merangkak dan meraih mainan
Mendekati seseorang
Memindahkan benda dari tangan kiri ke tangan kanan
Memungut 2 benda, memegang 1 benda pada saat yang sama di kedua2 tangan
Memungut benda sebesar kacang dengan meraup
Bersuara tanpa erti (seperti: mamama, dadada, tatata)
Mencari mainan / benda yang dijatuhkan
Bermain tepuk tangan / cilukba
Bergembira dan melempar benda
Makan sendiri

Usia 9-12 bulan:
Mengangkat tangannya ke posisi berdiri
Belajar berdiri selama 30 detik atau berpegangan di kerusi
Dapat berjalan dengan dituntun
Mengulurkan lengan / badan untuk meraih mainan yang diinginkan
Menggenggam erat pensil
Memasukkan benda ke dalam mulut
Mengulang@meniru bunyi yang didengari
Menyebut 2-3 suku kata yang sama tanpa erti
Mengeksplorasi sekitar
Ingin menyentuh apa saja
Memiliki rasa ingin tahu
Bereaksi terhadap suara bisikan
Senang bermain cilukba
Mengenal anggota keluarga, takut pada orang yang belum@tidak dikenali

Usia 12-18 bulan:
Berdiri sendiri tanpa pegangan
Membongkok untuk memungut mainan kemudian kembali berdiri
Berjalan mundur 5 langkah
Memanggil ayah dengan papa dan Ibu dengan mama
Menumpuk 2 kubus
Memasukkan kubus ke kota
Menunjuk apa yang diinginkan tanpa menangis / merengek
Dapat mengeluarkan suara yang menyenangkan
Dapat menarik tangan Ibu
Memperlihatkan rasa cemburu atau bersaing

Usia 18-24 bulan:
Berdiri sendiri tanpa berpegangan selama 30 detik
Berjalan tanpa terhuyung2
Bertepuk tangan, melambai2
Menumpuk 4 kubus
Memungut benda kecil dengan ibu jari atau jari telunjuk
Menendang bola ke arah sasaran
Menyebut 3-6 kata yang memiliki erti
Membantu / meniru pekerjaan rumah tangga
Memegang cangkir sendiri
Belajar makan dan minum sendiri

Usia 24-36 bulan:
Jalan menaiki tangga sendiri
Dapat bermain dan menendang bola kecil
Mencorat-coret kertas
Bicara dengan baik, menggunakan 2 kata
Dapat menunjuk 1 atau lebih bahagian tubuh ketika diminta
Melihat gambar dan dapat menyebut dengan benar nama 2 benda atau lebih
Membantu memungut mainannya sendiri
Membantu membawa suatu benda ketika diminta
Makan nasi sendiri tanpa banyak tumpah
Membuka pakaiannya sendiri

Usia 36-48 bulan:
Berdiri pada satu kaki selama 2 detik
Melompat dengan kedua kaki diangkat
Mengayuh basikal roda 3
Menggambar garis lurus
Menupuk 8 kubus
Mengenal 2-4  warna
Menyebut nama, umur, tempat
Mengerti arti kata di atas, di bawah, di depan
Mendengarkan cerita
Mencuci dan mengeringkan tangan sendiri
Bermain dengan teman, mengikuti aturan permainan
Mengenakan kasut sendiri
Mengenakan seluar panjang, kemeja, baju

Usia 48-60 bulan:
Berdiri pada satu kaki selama 6 detik
Melompat dengan kedua kaki diangkat
Mengayuh basikal roda 3
Melukis garis lurus
Menupuk 8 kubus
Mengenal 2-4  warna
Menyebut nama, umur, tempat
Mengerti erti kata di atas, di bawah, di depan
Mendengarkan cerita
Mencuci dan mengeringkan tangan sendiri
Bermain dengan teman, mengikuti aturan permainan
Mengenakan kasut sendiri
Mengenakan seluar panjang, kemeja, baju

Usia 60-72 bulan:
Berjalan lurus
Berdiri dengan satu kaki selama 11 detik
Melukis 6 bahagian tubuh
Melukis orang lengkap
Menangkap bola dengan kedua tangan
Melukis segi empat
Mengerti lawan kata
Mengerti pembicaraan yang menggunakan 7 kata atau lebih
Menjawab pertanyaan tentang benda diperbuat dari apa dan kegunaannya
Mengenal angka, boleh menghitung angka 5 - 10
Mengenal warna-warni
Mengungkapkan simpati
Mengikuti aturan permainan
Berpakaian sendiri tanpa dibantu




Psst!! JOM ORDER SET IQ & KESIHATAN ANAK hari ni..Kesihatan dan kercergasan badan & otak anak2 bermula dengan pemakanan yang sihat..^_^

No comments:

Post a Comment